Посол України: проти нашої пропозиції щодо МіГів ведеться нечесна конкуренція
Уже деякий час хорватські ЗМІ пишуть про купівлю й ремонт військових літаків. Мова йде, зрозуміло, про МіГ-21. Протягом останніх тижнів історія набрала додаткових обертів, негативних публікацій про пропозицію з України стає дедалі більше. Тому ми попросили українського Посла в РХ пояснити нам ситуацію, що виникла, зі своєї точки зору й прокоментувати критичні повідомлення у деяких мас-медіа. Посол Олександр Левченко погодився на прохання журналу «Заштита» і написав текст, який ми публікуємо повністю.
Я ніколи не міг і подумати, що мені доведеться в журналі «Заштита» («Захист») захищати бойові винищувачі МіГ-21.
Коротко поясню, в чому справа.
Міністерство оборони РХ оголосило тендер на ремонт хорватських військових літаків МіГ-21 та на придбання кількох додаткових літаків для потреб ЗС РХ. Українська державна компанія «Укрспецекспорт», яка спеціалізується на торгівлі озброєнням і уповноважена представляти в цьому решту наших фірм і заводів, зголосилася і подала свої пропозиції.
Тимчасом у хорватських ЗМІ почали з’являтися статті, автори яких намагалися дискредитувати українську компанію і перешкодити підписанню українсько-хорватського контракту. Посольство уважно відслідковує публікації про нашу країну, і ось результати нашого моніторингу. Протягом року в різних ЗМІ з’явилося понад 20 таких публікацій. Ті ж самі вигадки кочували з однієї статті в іншу.
Оскільки це завдавало відчутної шкоди іміджеві всієї України, я був змушений публікувати спростування, заперечувати звинувачення й пояснювати, в чому автори помиляються.
Наприклад, головне звинувачення полягає в тому, що, можливо, МіГи, які пропонуються на продаж Хорватії, належать не Україні, а Ємену. Наводиться якась переписка «Укрспецекспорту» з єменською стороною, а як аргумент використовуються й фотографії цих літаків, на яких видно пізнавальні знаки єменської авіації.
На цьому будується «сенсація», тимчасом пояснення є цілком прозаїчним. Ємен справді замовив літаки для своєї армії, а завод «Одесавіаремсервіс», який є власником згаданих МіГів, підготував їх для експорту (звідси і єменські пізнавальні знаки). Але Ємен з фінансових причин відмовився від купівлі, товар залишився непроданим і пропонується іншим покупцям. Усі обставини давно повідомлені з представленням потрібної документації відповідним хорватським відомствам. Усе це я пояснював і в пресі, але брехливе звинувачення і далі з’являється на сторінках ЗМІ.
Тому в цій статті я хотів би дати відповідь не на окремі запитання, а на ситуацію в цілому.
У мене немає сумнівів, що йдеться про добре продуману кампанію нечесної конкуренції, коли журналістам різних ЗМІ підсовується одна й та ж неправдива інформація в надії, що вони з цього зроблять сенсацію.
Характерно, що в цій кампанії використовуються тільки масові, неспеціалізовані видання. Чому це так, зовсім неважко зрозуміти. По-перше, досягається вплив на якомога більше число громадян. По-друге, людям, які не є спеціалістами, досить легко подати неперевірену інформацію про чисто професійні технічні та військові аспекти, особливо якщо оформити її у вигляді скандальних сенсацій.
Водночас жодна подібна стаття не з’являлася у хорватських спеціальних виданнях. Мабуть, тому, що професіонали звертають увагу на якість, а не на надуману скандальність.
Ось що пише з цього приводу одне з хорватських професійних видань: «Українську пропозицію як найкращу оцінили аж дві комісії, близько 20 найпрофесійніших людей МО РХ та ЗС РХ в галузях логістики, забезпечення, військової авіації. … Якщо підвести риску в кінці оціночної таблиці, то українська пропозиція за балами є кращою (від пропозицій конкурентів) десь на 40%».
Окрім того, у масових виданнях ми не знайшли жодної статті, у якій би розповідалося про переваги конкурентів України. Чому? Може, тому, що цих переваг узагалі немає?
Тут я хотів би сказати кілька слів про можливості України. Ми одна з провідних не тільки авіаційних, але й космічних держав. Ми виробляємо й продаємо по всьому світу супутники й космічні ракети-носії. Тому ремонт літаків для наших підприємств – це проста, рутинна робота.
Що стосується МіГів, то це літаки радянського виробництва і Україна має щодо них величезний досвід. А завод «Одесавіаремсервіс», який мав би здійснити ремонт хорватських літаків, уже понад 50 років спеціалізується саме на ремонті МіГ-21. Я справді сумніваюся, що для цієї роботи можливо знайти більш кваліфікованих спеціалістів.
Отже, іще раз повторю свою головну відповідь: ідеться про нелояльну конкуренцію, про спробу дискредитації українсько-хорватського співробітництва у військово-технічній сфері.
На жаль, це шкодить не тільки іміджеві України, але й обороноздатності Республіки Хорватія.