Неофіційний переклад з хорватської мови
газета Večernji list, 07 червня 2013 року
Стаття Посла України в Республіці Хорватія О.М.Левченка
у хорватській газеті Večernji list, 07 червня 2013 року
ІГОР СІКОРСЬКИЙ - УКРАЇНСЬКИЙ БАТЬКО АМЕРИКАНСЬКИХ ВЕРТОЛЬОТІВ
Україна - як "відома незнайомка" у світі, так воно є і в Хорватії. Тому, як посол, а також як істориком за фахом, я використовую кожну можливість аби познайомити хорватське суспільство з цікавою інформацією про Україну і українців.
День народження ще одного великого українця - геніального авіаконструктора Ігоря Сікорського, творця вертольота, відзначається саме в ці дні. Цей "відомим незнайомець", якого мало хто пов’язує з Україною, народився 6 червня 1889 році у Києві.
Навчався в Київському політехнічному інституті (там само, де пізніше вчився конструктор перших космічних ракет Сергій Корольов). Ще студентом присвятив себе авіації і концентрується на ідеї про вертоліт.
Свій перший вертоліт сконструював у 1908 р. в подвір’ї сімейного будинку в центрі Києва, коли йому було всього 19 років. В 1910 р. він вперше здійснює політ на аероплані власної конструкції. У 1911 р. встановлює світовий рекорд швидкості польоту з двома пасажирами, його літаки завойовують золоті медалі на авіавиставках. В 1912 р. талановитому студенту з Києва запропонували посаду головного авіаконструктора Російсько-Балтійської вагонної фабрики в Петербурзі. Тут він отримує всі можливості для реалізації своїх візіонерських ідей. Рівно 100 років тому, навесні 1913 р., в небо піднімається принципово новий літак його конструкції "Гранд". Вперше замість одного він мав аж 4 двигуна, закриту кабіну, великий салон зі столом і стільцями для пасажирів, і навіть туалет.
Це була справжня революція, яка ознаменувала початок будівництва великих літаків. "Гранд" по праву вважається прообразом сучасних пасажирських лайнерів, вантажних літаків і стратегічних бомбардувальників.
У тому ж році в небо піднялася й нова модифікація важкого літака "Російський витязь", а наприкінці 1913 р. полетів і справжній гігант "Ілля Муромець" з поверхнею крил аж в три рази більшою, ніж у "Російського витязя", розмахом крил 32 метри, довжиною корпусу 23,5 м, вагою 5 тон, швидкістю 140 км і висотою польоту 4 км над рівнем моря. "Гранд", "Російський Витязь" і особливо "Ілля Муромець" принесли Ігорю Сікорському всесвітню популярність.
Після Жовтневої революції в 1917 році авіаконструктор був змушений втекти до США, щоб врятувати свою голову. Якби шукати найкращий приклад здійснення "американської мрії" - це, безсумнівно, був би випадок Ігоря Сікорського. Саме в Америці йому вдалося реалізувати повною мірою свій талант як конструктора і підприємця.
На основі свого «Муромця» він задався метою створити пасажирський лайнер і гідролітак. Його модель S-42 став першим в історії трансконтинентальним пасажирським літаком, який здійснював регулярні рейси через Атлантику і Тихий океан. Сікорський у 1939 р. повертається до ідеї своєї студентської молодості, вертольотів, і вже у вересні сам випробовує першу модель. Він застосував принцип, який винайшов ще в Києві як студент - один пропелер вгорі, а другий невеликий - на хвості. Цей принцип, який сьогодні використовується в 90% вертольотів, забезпечив Сікорському світову перевагу, і дав можливість в 1942 році вперше в світовій історії розпочати серійне виробництво вертольотів. Вертольоти Сікорського врятували десятки тисяч життів американських солдатів у Другій світовій війні. У мирний час, коли почався справжній вертолітний бум, компанія Сікорського зайняла лідируючі позиції на ринку, які тримає й зараз.
В той же час, існують і дуже гідний конкурент, і це – колишні радянські, а тепер російські вертольоти Мі-серії. З «вертолітної точки зору» можна сказати, що світ поділений на сферу Сікорського та сферу Мі.
Україна, яка дала світові Ігоря Сікорського, як колишня радянська республіка, все ж належить до іншої сфери. І не тільки як споживач. У колишньому СРСР військова промисловість була розміщена на величезній території країни. В результаті самі вертольоти вироблялися в Росії, а Україна грала головну роль в їх ремонті, а крім того розробляла і виробляла двигуни.
Цю роль ми зберегли до сьогодні. Радянські Мі експортувалися в більш ніж 40 країн, і більшість з них до тепер користуються послугами українських ремонтних компаній. У цьому плані в нас є й хороший досвід співпраці з Хорватією. В 2004 і 2005 рр. наша компанія "Укрспецекспорт" модернізувала для хорватської армії 16 вертольотів Мі-8. А 31 травня ц.р. Міністерство оборони РХ прийняло рішення про ремонт в Україні ще шести транспортних вертольотів Мі-8. Виконавцем робіт буде Український державний авіаційний завод в Севастополі і виробника двигунів "Мотор Січ". Компанія "Мотор Січ" належить до провідних у світі виробників і ремонтників двигунів для вертольотів. Торік вона відкрила свій авіаційно-технічний центр в Об'єднаних Арабських Еміратах. В даний час виробляє 55 різних двигунів для більш ніж 60 типів літаків і вертольотів. ЇЇ послугами користується і армія США.
Таким чином Україна, яка визнана в усьому світі як потужна авіаційна держава з розвинутою космічною програмою, має заслуги у створенні як радянських, так і та американських вертольотів.
А великий авіаконструктор Ігор Сікорський сьогодні є одним із символів українського-американської дружби. Не випадково, що вулиця, на якій знаходиться в Києві посольство США, отримала його ім'я.