Інтерв’ю Посла України в Республіці Хорватія Олександра Левченкa, опубліковане в Газеті «Дневні аваз» ( 13 листопада 2011 р.)
Україна безрезервно підтримує територіальну цілісність і суверенітет БіГ
Олександр Левченко, Посол України БіГ і Хорватії, в інтерв’ю «Дневному авазу» оцінює, що місцеві політичні лідери у нашій країні – ті, хто має досягти компромісу з метою забезпечення державі відновлення та кращого майбутнього.
- Тому я приєднуюся до закликів міжнародної спільноти шестірці лідерів провідних політичних партій БіГ виконати свій демократичний обов’язок перед громадянами БіГ та досягти кінцевих домовленостей щодо формування Ради міністрів БіГ, - каже Левченко.
Дейтонський принцип
Наскільки, за Вашою оцінкою, спокійне спостереження та певною мірою пасивна політика Заходу щодо дестабілізації нашої країни з боку Республіки Сербської, а також Сербії, сприяли поглибленню внутрішньої кризи у БіГ?
- Насамперед хочу наголосили, що Україна однозначно підтримує територіальну цілісність і суверенітет Боснії і Герцеговини. Дейтонський принци – два ентитети, три державотворчих народи – має поважатися, але при неухильному дотриманні умови рівноправності усіх громадян БіГ.
Чи існує загроза стабільності БіГ з боку Республіки Сербської, чи Сербії, чи будь-якої іншої третьої сторони – я в це не вірю. Жодний відповідальний політик сьогодні не ризикнув би серйозно вести мову про поділ БіГ, чи про якісь територіальні компенсації у регіоні.
Що ж стосується міжнародної спільноти, я б не погодився з вами у твердженні, що вона лише спокійно споглядає за ситуацією у БіГ. Вважаю, що Європейський Союз вельми активний у БіГ. Згадаємо лише миттєве реагування ЄС на ситуацію, що виникла через рішення РС провести референдум у цьому ентитеті. Бачу й серйозні сигнали і активну політику американської адміністрації, яка докладає значних зусиль, у т.ч. й фінансового характеру, з метою допомогти БіГ подолати проблеми.
В яких галузях економіки і політики Ваша країна вбачає стратегічний інтерес у БіГ?
- Боснія і Герцеговина завжди матиме особливе значення для України у зв’язку, насамперед, з тим, що на теренах вашої держави проживає українська національна меншина. Крім того БіГ за своїм геостратегічним положенням та іншими параметрами має велике значення для стабільності Південно-Східної Європи. З цих причин ми уважно стежимо за ситуацією у вашій державі та у регіоні в цілому.
Ми зацікавлені у подальшому розвиткові двостороннього співробітництва БіГ у всіх сферах – політичній, культурній та насамперед - в економічній. Україна і БіГ мають значний потенціал двостороннього економічного співробітництва. На жаль, сьогодні ми не можемо похвалитися тим, що у повній мірі використовуємо цей потенціал. Показники нашого торговельного обміну, хоча і значно зросли за останні два роки, втім все ще залишаються на досить низькому рівні. У 2010 році ми мали на 23 мільйони доларів США торгового обороту товарами, а за останні 6 місяців маємо вже 44, 8 мільйони.
Візовий режим.
Про що конкретно йдеться, коли йде мова про економічне співробітництво?
- Для ряду компаній із БіГ український ринок є давно і добре відомим. Ще за часів колишніх СРСР і СФРЮ боснійські будівельні компанії багато працювали в Україні. Добру славу мають в моїй країні й ліки, які виробляє фармацевтична компанія «Босналєк». Україна ж на боснійсько-герцеговинському ринку традиційно представлена виробами металургії. Між тим, слід визнати, що Боснія і Герцеговина залишається терра інкогніта для переважної частини українців. Однією з причин такого стану речей є візовий режим між нашими країнами. Маю сподівання, що у найближчий час ця проблема вирішиться.
Істотні можливості для розвитку співробітництва ми вбачаємо насамперед у сільському господарстві, туризмі, енергетиці. Перспективу має і співпраця в інвестиційній сфері.
Власті України не вмішувалися у випадок «Тимошенко»
Чи нашкодив процес проти колишньої прем’єра Ю.Тимошенко міжнародному іміджу України? Її арешт та вирок викликали багато реакцій, існують і звинувачення у тому, що йдеться про політичне переслідування.
Насамперед, хотів би нагадати, що в Україні як й в інших демократичних державах, виконавча влада не втручається у судочинство. Гадаю, що у випадку «Тимошенко» влада зробила все можливе в рамках своїх конституційних повноважень, щоб цей процес був цілком транспарентним. Екс-прем’єр має право на апеляцію і на позов на адресу Європейського суду з прав людини. Щодо політичних переслідувань, то, на мій погляд, процес продемонстрував, власне, зрілість української демократії - ніхто не може бути понад законом. Якщо є ознаки споєння злочину, суд має розглянути таку справу й ухвалити відповідні рішення, кожний маж нести відповідальність, незважаючи на титули і посади.
Таку ситуацію ми, власне, зараз спостерігаємо і у Хорватії, і у Словенії, є й інші подібні приклади. В Україні, звичайно, уважно відслідковується реакція наших міжнародних партнерів на вирок по справі «Тимошенко». Складається враження, що окремі заяви були занадто емоційними. На нашу думку, нашим міжнародним партнерам слід було б більш комплексно і збалансовано підходили до оцінок процесів, що відбуваються в Україні.