У Хорватії проводиться кампанія проти української фірми.
Газета «Ослободженье» від 23 березня 2016 року інформувала проте, що Хорватія має намір провести додаткову перевірку у зв’язку з ремонтом і закупівлею в Україні винищувачів МІГ-21, тому що нібито ремонт проведено погано з низкою порушень домовленостей. Хоча «Ослободженье» лише передає інформацію з хорватських джерел, її зміст, однак, наносить шкоду іміджеві України. Тому я хочу надати роз’яснення, щоб почули позицію обох сторін.
Перш за все, я хотів би навести офіційні та об’єктивні факти. По-перше, компетентна хорватська комісія перевірила якість ремонту і підтвердила, що літаки є повністю справні і готові до експлуатації. На підставі цього висновку була здійснена їх передача Хорватським військово-повітряним силам. Останній відремонтований МіГ Хорватські війська прийняли ще у липні 2015 року, і з того часу, дякуючи Богу, нічого не чув про якісь несправності. Між іншим, українська сторона гарантувала якість своїх робіт. На аеродромі Плесо протягом двох років після завершення ремонту перебуває 5 українських фахівців, готових підключитися у разі виявлення несправностей.
Крім того, на початку березня я зустрічався з новопризначеним Міністром оборони РХ Йосипом Булєвичем. Ми провели дуже щиру і відкриту розмову, але він не сказав жодного слова про якісь проблеми з відремонтованими МіГами. Нарешті, процитую заяву полковника Івана Селака, який особисто випробував МіГ і який сказав хорватським ЗМІ у 2014 році: «Різниця з ремонтом, свого часу здійсненим у Румунії і нинішнім в Україні, є величезною і вона усе ще на користь української сторони». Думаю, що саме цю оцінку військового, який довірив літакам своє життя, можна вважати повністю неупередженою і об’єктивною.
Що стосується інформації про шахрайство під час ремонту (журналіст газети «Ютарні Лист» наводить одразу дві суперечливі брехні: ремонт взагалі не здійснювався й літаки для Хорватії були зібрані зі старих деталей, що є набагато складнішим, ніж провести капітальний ремонт), то це чисто зловмисна фантазія. І перше, і друге є повністю неможливим, тому що за ремонтом, який відбувався в Одесі, постійно та ретельно наглядала група експертів з Міністерства оборони Хорватії.
Читач може подумати: «Так, немає диму без вогню!». Тому я хотів би пояснити звідки дим. Медійний скандал почався в Хорватії 22 березня публікацією в газеті «Ютарні лист» журналістом Крешимиром Жабацом аж трьох великих статей, в яких він, виключно в чорних кольорах, розповідає цілу історію з ремонтом в Україні МІГ-ів Хорватських військово-повітряних сил. В той же час ця нинішня медійна «сенсація» є тільки відлунням надзвичайно інтенсивної та брудної кампанії по дискредитації, яка проводилась в період 2012-2014 років проти української компанії «Укрспецекспорт». Ця компанія, по суті, заявила про участь у тендері щодо ремонту хорватських МІГ-ів і мала дві незаперечні переваги: завод в Одесі, який був спеціально побудований при СРСР саме як підприємство для ремонту радянських МІГ-ів, та надзвичайно низькі ціни, майже на п’ять мільйонів євро дешевше, ніж запропонувала конкурентна фірма. Саме це й спонукнуло добре організовану кампанію нечесної конкуренції, в якій активно взяв участь і пан Жабац.
У відповідь я тоді написав близько 30 спростувань, так що сам, безумовно, став експертом з питань військової авіації. Врешті-решт, українська компанія все ж перемогла і здійснила ремонт. Але програна битва, здається, ще комусь не дає спокою.
Олександр Левченко
Посол України в Боснії і
Герцеговині (за сумісництвом)