Стаття Посла України в Хорватії Олександра Левченка в газеті «Нові Лист» від 26 березня 2016 року „Ремонт МіГ-ів. Нехай хорватські служби перевірять усі сумніви.“
26 березня 2016 року
З українським послом Олександром Левченком цього тижня у Хорватії прагнуть поговорити багато ЗМІ. Причина, звісно, в начебто сумнівному ремонті хорватських бойових літаків в Україні
- Як ви, як Посол, реагуєте на нові звинувачення щодо ремонту літаків у Україні?
Протягом останніх днів, мабуть, не було у Хорватії таких ЗМІ, які б не написали про «справу МіГ-21». Усе розпочав своїми сенсаційними викриттями журналіст «Ютарнього листа» Крешимир Жабец, а всі решта відразу відреагували на запах скандалу. Кількість подібних публікацій така, що врешті-решт ми отримали справжню медіа-істерію. Щоправда, багато ЗМІ, серед них і «Нові лист» звернулися й до мене, щоб отримати якомога об’єктивнішу картину, і я їм за це вельми вдячний.
Звісно, я, як Посол України, не можу лишатися осторонь, коли мою країну так безсоромно поливають брудом. От тільки, на відміну від моїх опонентів, я не маю права наперед визначати результати слідства, а тим більше запускати в обіг вигадки. Отже, заспокоймося і подивімося тверезими очима на головні й неспростовні факти.
- Хорватські літаки МіГ-21 були відремонтовані в Одесі на заводі, який був спеціально збудований в СРСР як базове підприємство для ремонту саме МіГ-21. Хто міг би краще виконати цю роботу?
- Українська пропозиція була на 5 мільйонів євро дешевшою від пропозиції конкурента (тепер нам навіть це закидають, але наш завод мав таку можливість завдяки нижчій ціні робочої сили, а також тому, що він базовий, тобто найкраще оснащений).
- Зловживання, в яких звинувачують український ремонтний завод, неможливо було здійснити, оскільки за ходом ремонту в Одесі постійно спостерігала група спеціалістів Міністерства оборони РХ.
- Кожний крок у ремонті, кожна заміна кожної деталі була строго задокументована за участю обох сторін.
- Кожен літак пройшов випробовування й був прийнятий компетентною хорватською комісією.
Загальний результат такий. П’ять років тому Хорватія опинилася перед дилемою: розформувати свою військову авіацію чи відремонтувати старі МіГ-и. Росія відмовилася братися за цю справу. Завдяки Україні Хорватія зберегла авіацію на наступні 10 років. Це тверді факти. Усе решту нехай перевірять компетентні служби Республіки Хорватія. «Укрспецекспорт» і ремонтний завод в Одесі готові допомагати й співпрацювати, щоб довести, що йдеться про наклепи.
- Ви згадуєте у медіа про можливість, що ЗМІ, які просувають цю тему, пов’язані з якимись іноземними державами.
Якщо й замішана якась третя держава, то це Росія, яка веде проти України не тільки збройну, але й інформаційну війну. Я маю дані, що вона намагається дискредитувати «Укрспецекспорт» не лише в Хорватії, а й у БіГ та Македонії. Відразу ж наголошу: хорватські учасники медійного цькування при цьому поняття не мають, у чиїй грі вони грають.
- Чи Ви вважаєте, що з боку Хорватії несерйозно в такий спосіб проблематизувати міжнародні відносини?
Хорватія як держава реагує логічно – веде розслідування. Ідеться про журналістів, які легко піддаються на сенсацію. Коли в 2012 році стало відомо, що українська фірма «Укрспецекспорт» подала заявку на участь у тендері, у мас-медіа почалася винятково сильна кампанія з її дискредитації. Статті з’являлися у різних ЗМІ десятками, і це тривало майже два роки. Можу сказати, що наш суперник поводив себе надзвичайно брудно й підло. У відповідь я написав, може, з тридцять спростувань, так що майже став спеціалістом з військової авіації. Урешті-решт усі звинувачення виявилися безпідставними, а українська фірма перемогла й виконала ремонт. Оскільки я розбив купу старих брехень, то не вірю і в правдивість нових звинувачень.